W dniach 21 do 26 kwietnia miała miejsce wizyta delegacji ze szkół współpracujących ze sobą w projekcie: „Creating a positive school environment for learning" – Tworzenie pozytywnego szkolnego środowiska dla nauki. Było to ostatnie już spotkanie nauczycieli i uczniów z Łotwy, Grecji, Włoch, Hiszpanii, Polski oraz Turcji, ponieważ dobiega końca realizowany od września 2013 roku program Comeniusa w naszej szkole. Do Stambułu wyjechały dwie nauczycielki języka angielskiego oraz dwie gimnazjalistki, które zamieszkały w domu tureckiej uczennicy, ze szkoły – Ismail Özseçkin Ilkokulu , Istambul- Beykoz.


Odwiedzając Stambuł, można było zachwycić się pięknym położeniem tego historycznego miasta, na pograniczu Europy i Azji, leżącego między Morzem Czarnym, Morzem Marmara oraz Cieśniną Bosfor. Okazją ku temu był trzygodzinny rejs statkiem po Cieśninie, w którym brali udział nauczyciele i uczniowie z krajów partnerskich oraz nauczyciele, uczniowie i rodzice uczniów z Turcji. W programie wizyty znalazł się również pokaz tańca i śpiewu, prezentowany przez liczne zespoły dziecięce, z racji odbywającego się w tym czasie festiwalu ulicznego. Ponadto, zwiedzano najważniejsze miejsca w mieście, takie jak: Hagia Sophia, Pałace Sułtana Topkapi, Błękitny Meczet, Plac Sultanahmet, Bazylika Cystern, Plac Taksim, Wieżę Galata.


Jeden dzień wizyty przeznaczono na poznanie szkoły naszego partnera z Turcji, która mieści się w Beykoz. Uczniowie tej szkoły zaprezentowali ciekawy program artystyczny, oprowadzali gości po swojej szkole, natomiast ich rodzice przygotowali poczęstunek, składający się z typowych tureckich specjałów. Odbyło się również spotkanie robocze nauczycieli, na którym podsumowano dotychczasowe działania, m.in. rozstrzygnięto konkurs na najlepszy plakat przeciwko przemocy w szkole, zaprezentowano film przeciwko przemocy wśród młodzieży, który powstał z połączenia sześciu filmików nakręconych w każdej szkole kraju partnerskiego, omówiono sposób realizacji innowacyjnej, włoskiej metody oraz zaprezentowano metodę turecką, którą należy zastosować w pracy z uczniami w najbliższym czasie.


Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie wrócili do Biecza bogatsi o nowe wrażenia, przyjaźnie oraz wiedzę o tym ciekawym, przyjaznym, choć odległym kulturowo kraju.

 

mgr Agnieszka Masłowska-Krygowska